Bolesław Michalak

Powazki Stare
Powazki Stare
Położenie: Kwatera B rząd 8 grób 5A

Bolesław Michalak (ur. 1 stycznia 1916 r. we wsi Felicjanów koło Uniejowa, zm. 21 lutego 1995 r. w Łodzi) - pilot bombowy, instruktor.
Szkołę podstawową ukończył w Uniejowie. Następnie w latach 1932-1936 uczył się zawodu ślusarza w Łodzi. W 1937 roku odbył kurs szybowcowy w Szkole Szybowcowej i uzyskał kat. „B” pilota szybowcowego.
11 stycznia 1938 r. został powołany do wojska. W 3 Pułku Lotniczym w Poznaniu ukończył kurs pilotażu na polowym lotnisku Brzostek. Z uwagi na zagrożenie wojenne 28 sierpnia 1939 r. opuścił Poznań i udał się pociągiem do Lwowa.
W dniu 1 września 1939 r. przybył do Lwowa i przeżył tam dwa bombardowania lotniska, w wyniku których zostało zniszczonych kilka samolotów. Dn. 13 września, kiedy nadszedł rozkaz wyjazdu na lotnisko do Stanisławowa po samoloty ze szkoły pilotażu. Następnie w dniu 16 września 1939 r. odlecieli do Dzwiniacza k/Zaleszczyk. Bolesław Michalak prowadził RWD-8.
W niedzielę 17 września o 9.45 otrzymali rozkaz do opuszczenia kraju i przelecieli do Rumunii na lotnisko Czerniowce. W dniu 5 listopada o godzinie 23.45 na greckim statku „Patris” opuścili rumuński brzeg. Mimo przeładowania i strasznego sztormu statek szczęśliwie dopłynął do Malty i 11 listopada wszedł do portu La Valletta. Część lotników (w tym Bolesław Michalak) została przetransportowana na inny statek „Franconia”, na którym w dniu 16 listopada rano wypłynęli do Marsylii we Francji. 20 listopada polscy lotnicy dotarli do bazy lotniczej Bron pod Lyonem. Sytuacja we Francji była jeszcze gorsza niż w Polsce.
Pod koniec lutego został wyznaczony do wyjazdu do Anglii. Bez żalu pożegnał w porcie Cherbourg Francję, by 2 marca 1940 r. dopłynąć do angielskiego brzegu w Southampton. Otrzymał mundur brytyjskich Królewskich Sił Powietrznych RAF i 3 marca przybył go do punktu zbornego na lotnisko Eastchurch. 18 maja 1941 r. w Szkole Podstawowego Pilotażu w Hucknall rozpoczął szkolenie lotnicze i zapoznał się z samolotami angielskimi. Potem była Szkoła Pilotażu RAF w Montrose w Szkocji. Przeszedł tam przeszkolenie na samolotach szkolenia podstawowego Miles Master i na Hurricane.
8 sierpnia 1941 r. ukończył szkolenie i otrzymał odznakę pilota oraz awans na sierżanta (angielski stopień). Na lotnisku w Bramcote otrzymał przydział jako drugi pilot załogi kpt. pil. Aleksandra Onoszki. Przeszedł przeszkolenie bojowe z całą załogą na bombowcu Vickers Armstrong Wellington, wykonał też pierwsze loty operacyjne nad terytorium nieprzyjaciela.
W dniu 9 sierpnia 1942 r. załoga kpt. Onoszki otrzymała przydział bojowy do polskiego 304 Dywizjonu Obrony Wybrzeża „Ziemi Śląskiej” im. ks. Józefa Poniatowskiego. Miejscem przeznaczenia było lotnisko RAF Dale w Walii. Dywizjon 304 wchodził w skład w 19 Grupy Lotnictwa Obrony Wybrzeża i w okresie od maja 1942 do czerwca 1943 brał udział w Bitwie o Atlantyk przeciw flocie nawodnej, okrętom podwodnym i lotnictwu morskiemu nieprzyjaciela.
26 sierpnia 1942 r. sierż. pil. Bolesław Michalak wykonał pierwszy lot na patrolowanie Atlantyku i tak rozpoczął trudną służbę patrolową. W dniu 13 listopada 1943 r. otrzymał przydział na lotnisko Tempsford koło Bedford, do brytyjskiego 138 dywizjonu specjalnego przeznaczenia.
Chorąży pil. Bolesław Michalak 1 września 1944 r. zakończył loty bojowe i przeszedł do szkolenia, by przekazać swe doświadczenie młodym pilotom. Został instruktorem pilotażu w Silloth, potem w Szkole Wyższego Pilotażu w Newton. Służbę w RAF ukończył 3 grudnia 1948 r. w 3 Jednostce Rozpoznania Fotograficznego Dunholme Lodge Lincs. Pozostał w Anglii, zamieszkał w Sheffield. Wstąpił do Stowarzyszenia Lotników Polskich.
Do ojczyzny przyjeżdżał od roku 1960, co dwa lata na okres od dwóch do trzech miesięcy.
Chorąży pil. Bolesław Michalak był odznaczony: trzykrotnie Krzyżem Walecznych, Polową Odznaką Pilota oraz brytyjskimi odznaczeniami pamiątkowymi.

Zdjęcia
CWD
Samolot szkolny RWD-8

CWD

CWD
Bombowiec Vickers Wellington

Piśmiennictwo
  1. https://sp1.poddebice.pl/boleslaw-michalak/
  2. https://listakrzystka.pl/en/michalak-boleslaw-2/
  3. https://304squadron.blogspot.com/2010/11/boleslaw-michalak.html
  4. https://www.niebieskaeskadra.pl/?control=8&id=2715
  5. https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_Onoszko
Piosenka o trzysta czwartym
Władysław Rysy, por. obs. (muzyka)
Stanisław Pężko (ps. Kotwicz), por. (słowa)

Naszym światem są szare Biskaje,
naszym domem biały grat.
Co dzień pocztą nam baza nadaje
kogo rekin będzie jadł.

Albo kula zbiorniki przebije,
albo Niemiec wodę będzie pił!
Bo to - bracie - raz tylko się żyje,
kiedyż będziesz Niemca bił?

Więc gdy usłyszysz - wytropisz,
gdy zobaczysz - zatopisz,
jeszcze jedną łajdacką U-boat!

Źródło: https://www.polishairforce.pl/dyw304piosenka.html

Piosenka o trzysta czwartym (1943). Koncert Niepodległości na Westerplatte
Wykonanie: Tomasz Bacajewski
https://www.youtube.com/watch?v=RMg3VxLkTSI

304 Dywizjon Bombowy Ziemi Śląskiej im. Ks. Józefa Poniatowskiego
Dywizjon sformowano 23 sierpnia 1940 r. na lotnisku Bramcote. Większość składu dywizjonu wywodziła się z byłego 2 Pułku Lotniczego z Krakowa - oddziału lotnictwa Wojska Polskiego w II Rzeczypospolitej. Gotowość bojową dywizjon osiągnął 23 kwietnia 1941 r. i wszedł w skład 1 Grupy Bombowej. Pierwszym dowódcą dywizjonu został ppłk pil. Jan Biały. Od kwietnia 1941 r. do maja 1942 r. piloci Dywizjonu 304 uczestniczyli w nalotach bombowych na Rotterdam, Kolonię, Bremę, Hamburg, Emden, Essen, Mannheim, Szczecin, Rostock oraz Brest i Hawr. 14 maja 1942 r. dywizjon został przeniesiony do lotnictwa obrony wybrzeża. W latach 1942-1945 Dywizjonowi 304 przypadło patrolowanie wód Atlantyku i przede wszystkim wyszukiwanie U-Bootów. Ostatnie zwycięstwo polscy piloci odnieśli 4 maja 1945 r. zmuszając do poddania się niemiecki okręt podwodny. Piloci Dywizjonu 304 wnieśli spory udział w zwycięstwo w Bitwie o Atlantyk. Po zakończeniu wojny w Europie, 14 czerwca 1945 r., dywizjon został przeniesiony do Grupy Transportowej RAF Transport Command, obsługując regularne połączenia do Grecji i Włoch. Po kwietniu 1946 r. działania zostały ograniczone do lotów w Wielkiej Brytanii. Dywizjon został rozwiązany 18 grudnia 1946 r. w bazie RAF Chedburgh.
Źródło: http://www.znaczki-turystyczne.pl/kolekcjonerskie/kolekcjonera-no-112-polskie-dywizjony-lotnicze-wielka-brytania-1940-46-304-dywizjon-bombowy-ziemi-slaskiej-im-ks-j-poniatowskiego-c50112?maxmap=1