Jan Błaszczyk

Powazki Stare
Powazki Stare
Położenie grobu Cmentarz Północny Kwatera D-I-3 Rząd 7 Grób 4

Jan Błaszczyk (ur. 20 czerwca 1940, zm. 7 maja 2016) – pułkownik Wojska Polskiego, dr inż., specjalista w zakresie budowy i dynamiki płatowca., pracownik naukowo-dydaktyczny Instytutu Techniki Lotniczej Wydziału Mechatroniki i Lotnictwa WAT.
Służbę wojskową pełnił od 1960 r., rozpoczynając ją jako podchorąży Technicznej Oficerskiej Szkoły Wojsk Lotniczych w Oleśnicy Śląskiej. Po jej ukończeniu (w 1963 r.) rozpoczął służbę zawodową w 13 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego Obrony Powietrznej Kraju w Łęczycy na stanowisku dowódcy klucza uzbrojenia samolotów MiG-21.
W latach 1966–71 studiował w Wojskowej Akademii Technicznej na Wydziale Mechanicznym w specjalności: samoloty i silniki lotnicze.
Po ukończeniu studiów rozpoczął pracę naukowo-dydaktyczną w ówczesnym Wydziale Mechanicznym na etatach: inżyniera, wykładowcy, st. wykładowcy.
W 1981 r., pod kierunkiem prof. Zbigniewa Dżygadły, obronił z wyróżnieniem pracę doktorską w dziedzinie drgań i dynamiki konstrukcji lotniczych.
Przeprowadził ponad 4500 godzin dydaktycznych, kierował 30 pracami dyplomowymi, 37 prac recenzował, opracował dwa skrypty akademickie z zakresu budowy i wytrzymałości płatowca.
Pełnił kolejno funkcje: kierownika Zakładu Budowy i Wytrzymałości Płatowców, zastępcy szefa/dyrektora nowo powstałego (w 1982 r.) Instytutu Techniki Lotniczej.
Swoje prace i osiągnięcia naukowe publikował zarówno w prasie krajowej, jak i zagranicznej. Opublikował 35 artykułów naukowych w periodykach polsko- i anglojęzycznych (m.in. w „Journal of Technical Physics”, „Biuletyn WAT”, „Mechanika Teoretyczna i Stosowana”), wygłosił 47 referatów. Brał czynny udział w realizacji szeregu prac naukowo-badawczych na rzecz wojska i gospodarki narodowej, m.in. dotyczące samolotów M-15 Belfegor, TS-11 Iskra, M-20 Seneca II i M-93 Iryda.
Opublikował łącznie 18 artykułów dotyczących problematyki współczesnych samolotów bojowych oraz specjalistycznych samolotów akrobacyjnych (m.in. „Technika Lotnicza”, „Przegląd WLOP” i „Skrzydlata Polska”), był także współautorem jedynej w kraju monografii o samolotach o ograniczonej wykrywalności.
Powazki Stare

Był autorem analiz dotyczących katastrofy prezydenckiego samolotu była przedmiotem autorskich analiz dr. Błaszczyka, jej wyniki były prezentowane m.in. podczas I Konferencji Smoleńskiej w Warszawie.
Uczestniczył w pracach zespołu ustalającego wymagania i warunki zakupu oraz wyboru i dostaw wielozadaniowego samolotu bojowego (m.in. z firmami Boeing, Lockheed Martin, British Aerospace, Eurofighter, Dassault Aviation).
Dbał o wysoką sprawność fizyczną i prezencję wojskową. Czynnie uprawiał sport, Był reprezentantem WAT w piłce siatkowej. Za wybitne osiągnięcia sportowe został wyróżniony tytułem „Zasłużony Sportowiec WAT”.
Kolejnym obszarem zainteresowań dr. Błaszczyka była historia Wojska Polskiego, szczególnie ta najnowsza.
Za osiągnięcia naukowe był pięciokrotnie wyróżniony Nagrodą Rektora Wojskowej Akademii Technicznej. Za swą działalność dydaktyczną w 1988 r. został wyróżniony tytułem „Zasłużony Nauczyciel Akademicki”.
Mapka z położeniem grobu
Powazki Stare

Źródła:
  1. https://promocja.wat.edu.pl/wp-content/uploads/2023/03/ga-6-9-2016.pdf#page=16