Wiesław Barnat


Położenie grobu: Powązki Wojskowe: F II - 12 - 10
Wiesław Barnat(ur. 12 czerwca 1972 r. w Lubaniu, zm. 29 sierpnia 2019 ) – pułkownik Wojska Polskiego, prof. dr hab. inż., specjalista z obszaru nauk technicznych i obronnych, wieloletni pracownik naukowy Katedry Mechaniki i Informatyki Stosowanej Wydziału Mechanicznego.
Był absolwentem Liceum Zawodowego przy Zespole Szkół Zawodowych im. Kombatantów Ziemi Lubańskiej w Lubaniu o specjalności mechanik naprawy maszyn i urządzeń.
W Wojskowej Akademii Technicznej studiował według indywidualnego programu nauczania pod kierunkiem płk. prof. dr. hab. inż. Mariana Dacki, jednego z prekursorów polskiej szkoły Metody Elementów Skończonych oraz jednego z twórców oprogramowania WAT-KM. W 1996 roku uzyskał tytuł magistra i pozostał w Wojskowej Akademii Technicznej na stanowisku dowódcy plutonu.
W trakcie swojej pracy na WAT przeszedł wszystkie szczeble kariery naukowej, począwszy od inżyniera, asystenta, adiunkta, profesora nadzwyczajnego, by w 2018 roku zostać zatrudnionym na etacie profesora zwyczajnego w Katedrze Mechaniki i Informatyki Stosowanej Wydziału Mechanicznego Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego w Warszawie.
Był głównym wykonawcą oraz kierownikiem projektów badawczo-rozwojowych realizowanych na potrzeby Ministerstwa Obrony Narodowej oraz Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Infrastruktury. W wyniku współpracy w ramach konsorcjów przemysłowo-naukowych opracowane zostały m.in. takie rozwiązania technologiczne jak:
- Kołowy pływający transporter opancerzony – mobilny nośnik systemów wykrywania i identyfikacji materiałów niebezpiecznych z możliwością wykorzystywania podczas stanów klęsk żywiołowych
- Dywizjonowy moduł ogniowy 155 mm armatohaubic samobieżnych
- Typoszereg hybrydowych lokomotyw manewrowych z konfigurowanym modułowym systemem zasilania
- Rodzina modułowych kołowych pojazdów opancerzonych do rozpoznania i rozminowania dróg
- Mobilna ewakuacyjna platforma pływająca z funkcjami stanowiska badawczego
- Kołowa Platforma Wysokiej Mobilności dla zastosowań specjalnych
- Budowa pojazdów pożarniczych z zachowaniem ergonomii użytkowania
- Wóz wsparcia bezpośredniego kr. GEPARD
- Nowy bojowy pływający wóz piechoty kr. BORSUK
Powstałe rozwiązania były wielokrotnie nagradzane na międzynarodowych wystawach wynalazczości i innowacyjności, m.in. podczas Międzynarodowych Targów Wynalazczości, Badań Naukowych i Nowych Technik BRUSSELS INNOVA, International Trade Fair iENA 2010 „Ideas – Inventions – New products”, Międzynarodowej Wystawy Innowacji SIIF w Seulu, Międzynarodowej Warszawskiej Wystawy Innowacji IWIS, Międzynarodowych Targów Wynalazczości Concours Lepine, Międzynarodowej Wystawy Wynalazków, Innowacyjności i Technologii ITEX 2013 w Kuala Lumpur oraz podczas Międzynarodowej Wystawie Wynalazków INST 2013 w Tajpej. Były także nagradzane podczas Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Wówczas zespoły kierowane przez Profesora Wiesława Barnata uzyskały nagrodę DEFENDER za Samobieżną Haubicę 155 mm KRYL oraz średni samochód ratowniczo-gaśniczy ERGOTRUCK na podwoziu Iveco Eurocargo ML 150E28 4×4.
Profesor Wiesław Barnat wraz z zespołem opublikował liczne artykuły w czasopismach z tzw. Listy Filadelfijskiej oraz był także autorem/współautorem w ponad 70 artykułach wydanych przez recenzowane czasopisma zagraniczne i krajowe. Był także autorem i współautorem licznych monografii i opracowań książkowych z obszaru bezpieczeństwa i obronności państwa, ukierunkowanych tematycznie na technikę pancerną i samochodową oraz zagadnienia związane z poprawą bezpieczeństwa żołnierzy na polu walki.


Był współautorem 6 patentów krajowych oraz europejskich, 12 zgłoszeń patentowych oraz 4 wzorów użytkowych, będących wynikiem realizowanych projektów badawczo-rozwojowych. Wiele rozwiązań powstałych w trakcie prowadzonych przez niego projektów naukowych zostało wdrożonych.
W trakcie swojej kariery naukowej Profesor Wiesław Barnat był promotorem 9 przewodów doktorskich, z których 4 zostały zakończone z wynikiem pozytywnym, a podopieczni uzyskali stopień doktora nauk technicznych. W swojej działalności dydaktycznej na uczelni był także promotorem w 6 pracach dyplomowych na studiach inżynierskich i magisterskich.
Swoją wiedzę i dorobek naukowy wykorzystywał także w procesie recenzowania prac habilitacyjnych, doktorskich, monografii oraz prac magisterskich i inżynierskich.
Uzyskał 12 nagród ministerialnych za wkład w rozwój technologii poprawiających bezpieczeństwo uczestników zdarzeń drogowych, wagon kolejowy z obrotową platformą ładunkową oraz rozwój technologii poprawiających bezpieczeństwo żołnierzy i eksploatowanych pojazdów wojskowych.
Odznaczenia (m.in.):
- Złoty Krzyż Zasługi (pośmiertnie)
Piśmiennictwo:
- https://promocja.wat.edu.pl/wp-content/uploads/2023/03/ga_02_www.pdf#page=13

Mapka z położeniem grobu: Powązki Wojskowe F II
