Edward Habich


Położenie grobu: Stare Powązki Aleja Katakumbowa 31/32
Edward Ludwik Habich (ur. 4 czerwca 1905 w Wielkich Łukach, zm. 14 listopada 1987 w Warszawie) – inżynier, mechanik i wynalazca, kierownik działu pojazdów specjalnych Biura Studiów PZInż, profesor Politechniki Warszawskiej.
Ukończył Wyższą Szkołę Budowy Maszyn im. Wawelberga i Rotwanda oraz Politechnikę Warszawską. W roku 1928, jeszcze jako student, rozpoczął pracę przy pancernych pojazdach gąsienicowych w biurze konstrukcyjnym broni pancernej Wojskowego Instytutu Badań Inżynierii. Brał tam udział w opracowaniu czołgu rozpoznawczego TK-3. Od 1933 r. był kierownikiem działu pojazdów specjalnych Biura Studiów PZInż.
Pod jego kierownictwem w okresie międzywojennym powstały takie konstrukcje jak: czołg TKS, czołg pływający (amfibia) PZInż 130, czołg rozpoznawczy 4TP(PZInż. 140), ciągnik artyleryjski PZInż 152, terenowy samochód półgąsienicowy PZInż 222 i PZInż 202, czołg 9TP. W trakcie budowy znajdował się czołg 20 tonowy (20/25TP), uzbrojony w działo 75 mm, przewyższający konstrukcje niemieckie, którego produkcja seryjna była przewidziana na 1942 r. Do chwili wybuchu wojny w 1939 r. w zakładach PZInż zdołano wybudować jego drewnianą makietę w skali 1:1.
Podczas okupacji brał udział w ruchu oporu w Armii Krajowej.
W lutym 1945 r. podjął pracę w szkolnictwie wyższym. Jesienią 1945 r. rozpoczął prace projektowe ciągnika rolniczego o mocy 30 KM. Z powodu braku technologicznych możliwości i środków ciągnik ten nie wszedł do produkcji. Dlatego inż. Edward Habich opracował dokumentację konstrukcyjną w oparciu o niemiecki ciągnik „Lanz Bulldog”, którego produkcję w 1947 r. rozpoczęły zakłady Ursus pod nazwą Ursus C-45.
W 1954 r. mianowany został profesorem nadzwyczajnym. Zorganizował i kierował Katedrą Ciągników i Pojazdów Specjalnych Politechniki Warszawskiej, a następnie Katedrą Ciągników, aż do czasu przejścia na emeryturę. Prowadził wykłady z Ciągników, Pojazdów Specjalnych, Układów Jezdnych Maszyn Roboczych i liczne prace dyplomowe na Wydziale Maszyn Roboczych i Pojazdów, a następnie Wydziale Samochodów i Maszyn Roboczych Politechniki Warszawskiej.
Był też szefem Katedry Teorii i Konstrukcji Samochodów utworzonej w WAT, w ramach powołanego Fakultetu Wojsk Samochodowych, na bazie Katedra Samochodów i Ciągników, która działała od roku 1951. Jego zastępcą był kpt. mgr inż. Tadeusz Kasprzyk.
Prof. Habich oceniając prace z konstrukcji pojazdów mawiał: „co byście panowie nie wymyślili to pamiętajcie, że wszystko to już przed wami było”.

Czołg 7TP
Odznaczenia (m.in.):
Piśmiennictwo:
- https://pl.wikipedia.org/wiki/Edward_Habich
- https://ipt.wim.wat.edu.pl/index.php/o-nas/historia-instytutu.html
- https://www.wojsko-polskie.pl/wat/u/53/27/53274c8b-5a91-474a-8a5e-86cc7891c815/dlaczego_jestem_prezesem_stowarzyszenia.pdf
Mapka z położeniem grobu Stare Powązki Aleja Katakumbowa
